Współczesny silniki motocyklowe oferują bardzo dobrą wydajność. Jednak, aby taki silnik działał w pełni wydajnie i bez problemów potrzebuje dobrego oleju silnikowego. Który olej wybrać? Jaką funkcję pełni olej silnikowy w motocyklach? Jakie są klasy jakości i lepkość współczesnych olejów silnikowy?
Rodzaje olejów silnikowych i ich funkcje
Olej silnikowy do motocykla spełnia kilka zadań – chłodzi silnik, uszczelnia jednostkę napędową oraz smaruje silnik. Współczesne motocykle są skonstruowane w taki sposób, że olej ma obieg wspólny dla sprzęgła, skrzyni biegów oraz silnika. Wybór odpowiedniego oleju ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego działania całej jednostki napędowej. Oleje motocyklowe, mają inny skład niż oleje samochodowe, dlatego w żadnym wypadku nie wolno ich pomylić.
Tak jak w przypadku olejów silnikowych do samochodów, tak również w przypadku motocykli mamy ich kilka rodzajów:
- oleje mineralne,
- oleje syntetyczne,
- oleje półsyntetyczne.
Z tych trzech rodzajów, najlepszym, a jednocześnie najdroższym wyborem będzie olej syntetyczny, który posiada w swoim składzie najwięcej uszlachetniaczy. Syntetyczne oleje motocyklowe kosztują nawet dwa razy więcej od innych typów olejów silnikowych do motocykli. Tak jak w przypadku samochodu, olej silnikowy w motorze, powinien zostanie wymieniony przynajmniej raz w roku. W ten sposób zapewnimy jednostce napędowej jednośladu najlepsze z możliwych warunki pracy.
Klasy lepkości i jakości olejów do motocykla
Klasyfikacja SAE reguluje lepkość oleju silnikowego. Samo oznaczenie jest dość proste: dwie cyfry, litera W oraz kolejne dwie cyfry, np.: 10W40. Dwie pierwsze cyfry określają tzw. lepkość zimową, natomiast dwie ostatnie lepkość podczas pracy silnika. Na motocyklu poruszamy się głównie w lecie, dlatego dla przeciętnego kierowcy najważniejszym oznaczeniem będą dwie ostatnie cyfry.
Kolejnym ważnym parametry oleju silnikowego jest jego jakość. Klasa jakość oleju silnikowego do motocykla jest określana przez dwie klasyfikacje: JASO oraz ISO. JASO dotyczy silników czterosuwowych, a ISO silników dwusuwowych. Oprócz tego, JASO ma swoje dodatkowe oznaczania: MA oraz MB. Oznaczenie MA dotyczy olejów do jednostek, które posiadają wspólny obieg oleju, a oznaczenie MB, jednostek które mają połączony system smarowania.
Oprócz tego oleje MA można podzielić na dwie dodatkowe podkategorie, MA-1 oraz MA-2, gdzie MA-1 to oleje dla mało wysilonych jednostek, a MA-2, dla mocno wysilonych.
Wybieramy olej do motocykla – sprawdź co sugeruje producent
Najważniejszą rzeczą, podczas doboru oleju motocyklowego, jest zapoznanie się z instrukcją obsługi, która podaje parametry oleju. W żadnym wypadku nie wolno używać olejów samochodowych! Jeśli chodzi o producenta oleju, warto korzystać ze sprawdzonych firm: Motul, Castrol itd. Nie warto inwestować w najtańsze oleje mało znanych marek, albo takie, które zbierają kiepskie opinie.
Aby kupić olej motocyklowy dobrej jakości wystarczy odwiedzić sprawdzony sklep z częściami do motocykli. O pomoc w doborze dobrego oleju do naszego motocykla, możemy poprosić również pracowników sklepu.
Silnik motocyklowy pracuje w bardzo ciężkich warunkach, dlatego nie warto szukać oszczędności, na oleju motocyklowym. Najważniejsze znaczenie dla silnika ma lepkość i jakość oleju, i tych dwóch głównych cech powinni się trzymać kierowcy.
Olej silnikowy powinien być regularnie wymiany, jednak oprócz niego warto również wymienić filtr oleju. Przed rozpoczęciem sezonu, warto wymienić taką parę od razu. Nowy olej oraz nowy filtr to najlepsze co może zrobić kierowca jednośladu dla jego jednostki napędowej.